onsdag 13 april 2011

Geléhallon cupcakes

Muffins smet

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g margarin
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt

Geléhallonfluff

80-100 gram geléhallon
4 dl vispgrädde

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält margarinet, häll på mjölken och blanda ner med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Placera ut muffinsformar på en muffinsplåt och fördela smeten på 12 formar.
Grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 min på 175 grader.
Muffinsen måste svalna innan man spritsar på fluffen.

Värm grädden och rör i geléhallonen så att dom smälter.
OBS: Grädden får absolut INTE koka för då går det inte att vispa upp den sen.
Sen sätter du in geléhallon grädden i kylskåpet.
När blandningen har blivit kall blir den lite lik pannacotta i konsistensen.
Vispa krämen lite så den blir lätt att spritsa ut. Man kan hälla i lite florsocker om den är för rinnig. 
Spritsa sedan ut fluffen på muffinsen.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Hur många muffins blir det av det där receptet, jag funderar på att baka ca 50 stycken, hur många gånger borde jag dubbla receptet då?

    SvaraRadera
  3. En sats blir 12 cupcakes.
    Gångar du receptet med 4 får du ju 48 st.
    Men då kanske du kan göra muffinsarna lite mindre så det blir 50 istället :)

    SvaraRadera
  4. Perfekt, taack! Min dotter fyller ett år på söndag så då är dt stort barnkalas, hoppas jag lyckas med dessa muffins för jag tror de kan bli en hit! :)

    SvaraRadera