söndag 17 juli 2011

Trolldeg

Här kommer ett recept som man inte bör äta. Detta blir som en lera som barn kan leka med. Man kan även spara sina fina figurer genom att torka dom i ugnen. 

2 dl vatten
ca 5 dl mjöl
2 dl salt
2 msk olja
ev karamellfärg

Arbeta ihop alla ingredienser utom karamellfärgen till en smidig deg.
Använd degen som den är eller färga den i olika färger.
När man färgar den får man tillsätta lite extra mjöl så den inte blir för kladdig.

Torka i ugnen på 100 grader i 1-2 timmar beroende på figurernas storlek.
Låt dom sedan stå i några timmar.

17 kommentarer:

  1. Tack för receptet och torktiden!!!

    Nu ska det pysslas här hemma :)

    Ha en kanon bra dag!

    SvaraRadera
  2. bra recept

    mvh: okänd

    SvaraRadera
  3. den blev så bra... och min kompis gjorde de sämsta asså hon e keff hon börjar på h ..... hon heter helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle du, nästa gång du skriver ett inlägg, vara snäll och försöka formulera en något så när begriplig mening, tack.

      Radera
    2. Jaa man förstod inte så mycket av det där! :(

      Radera
    3. WHATA FUCK !

      Radera
    4. Man skriver inte sånt !
      Det kan finnas barn som blir påverkade !

      Radera
  4. man kan ha utan karamelfärg men det är finare med de men ja ska bakla med mina syskon utan vi hat glämmt att köpa de så det är okej o det blir fint <3

    SvaraRadera
  5. japp det blir fint utan ska oxå baka utan färg

    SvaraRadera
    Svar
    1. mm ellen det ska vi ja är elleens syster o vi ska baka hemma snart det är vel okej för dej
      lina

      Radera
  6. Gick lite dåligt men sen fick vi till det ;D

    SvaraRadera
  7. Tack för ett jätte bra recept på trolldeg =)


    Nu ska det bakas =)

    SvaraRadera
  8. Jag och min kompis gjorde det och det fungera bra suveränt resept :D

    SvaraRadera
  9. nu ska jag baka lite när jag bakat klart så stoppar jag dom i ugnen och sen målar dom!!!!

    SvaraRadera
  10. kan man spara degen?? utan att torka den?? och använda igen

    SvaraRadera