lördag 9 april 2011

Choklad cupcakes

Chokladmuffins smet:
3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
100 g mörk choklad

Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao och vänd försiktigt ner det i smeten.
Smält chokladen i chokladsmältare eller över vattenbad.
Häll i chokladen i smeten och rör om.
Dela upp smeten i 12 muffinsformar. Använd muffinsplåt för finare resultat.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min på 175 grader.

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost  
1 msk varmt kaffe

Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost. Rör sist ner kaffet.
Jag använde elvispen när jag skulle blanda ihop allt.
Bred eller spritsa ut frostingen på muffinsen. Garnera med strössel eller nåt annat fint!
Receptet är från boken A piece of cake.

29 kommentarer:

  1. Ser väldigt god ut! Ska provas :) / Alexandra

    SvaraRadera
  2. håller på o testar just nu, får se resultatet...(dålig på att baka nämligen) =)

    SvaraRadera
  3. kan man frysa in frostingen?
    Ser väldigt gott ut :)

    SvaraRadera
  4. man får ju inte bort kakao-klumparna ur smeten lite sisådär kanske men blev bra vi hade små godis-djur på mummmssss... Amalie mördar kakao klumparna med elvisp nu och vi har kakao över halva köket... vi behövde offra ett godisdjur till oss sjävlva så vi inte svälter...



    / Amanda och Amalie

    SvaraRadera
  5. Jag vet faktiskt inte hur det blir om man fryser in frostingen. Jag brukar bara frysa in muffinsen och sen göra frostingen när jag väl ska bjuda på det :)

    Hahaha. Oj då! Jag brukar sikta ner dom torra ingredienserna för att undvika klumparna!
    Va gulligt med små godis-djur på :)

    SvaraRadera
  6. Hej, jag prövade mig på att baka cupcakes här om dagen. Jag måste säga att allt det du har gjort ser hur gott ut som helst.

    SvaraRadera
  7. Har bakat dessa idag.
    Mina första Cup-Cakes men inte mina sista.
    Lätt att göra och hur gott som helst!

    SvaraRadera
  8. oj, det där receptet hittade jag också på leilas hemsida!! exakt det receptet!!

    SvaraRadera
  9. Håller på att baka dom små godingarna just nu, hoppas dom smakar lika bra som dom ser ut =)

    SvaraRadera
  10. gjorde dom och ingen ville sluta äta dom! kanongoa! 5/5!

    SvaraRadera
  11. jättegoooda!

    fast lite kletiga ;)

    SvaraRadera
  12. fyfan dör!
    bjöd familjen på dem och alla älskade dem, riktigt lyckade!

    SvaraRadera
  13. Jag älskar din blogg!!!=)

    SvaraRadera
  14. dom var så goda!!!! alla älskade dom!♥

    SvaraRadera
  15. ska pröva under helgen
    hoppas de blir goda

    SvaraRadera
  16. Kan man änvända mjölk eller grädde istället för gräddfil?

    SvaraRadera
  17. Jag har aldrig testat. Men man borde ju kunna använda det.

    SvaraRadera
  18. Mummsit blir det iallafall!!!��

    SvaraRadera
  19. Svar
    1. Nej, jag skoja. De var jättegoda.

      Radera
  20. ser jätte god ut, ska prova nu!!

    SvaraRadera
  21. hur många blir det?

    SvaraRadera
  22. Jag ska baka dom till en övernattnings fest! hoppas dom blir bra

    SvaraRadera
  23. hur mycket sväller dem i ugnen? Ska man fylla 50% av formen ungefär? :)

    SvaraRadera
  24. Då var dem fixade och blev jättegoda!! Tack för receptet :D

    SvaraRadera
  25. Ser jättegoda ut,ska prova baka dom!

    SvaraRadera