torsdag 21 juli 2011

Hallon och saltlakritsglass

I måndags hade mina syskonbarn en glasstävling. Jag hade hjälpt dom att göra sina egna glassar.
Dom fick välja smaker helt själva!

Här kommer Wilmas glass som kom på tredjeplats!

4 äggulor
1,25 dl socker
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
150 g salta hallon (en hård godis som finns i lösvikt, är röd och svart)

Hacka sönder salta hallon godiset med en mortel. 
Vispa äggulor och socker tills smeten blir ljus och porös.
Rör i grädde, mjölk och rör om tills allt är väl blandat.
Rör i pulvret från godiset. Det blev lite klumpar när vi hällde i det i smeten.
Kanske är bättre om man häller i det när glassen har blivit lite krämigare.
Men vi försökte dela klumparna så gott det gick och det blev inga klumpar i slutresultatet!
Häll glassen i glassmaskinen och kör i ca 20-30 min.
Du kan äta glassen direkt eller frysa in den.



Här har vi dom tävlande! Fanny, Wilma och Tilde :)

Receptet på glassen som kom på andraplats kommer upp imon!

2 kommentarer:

  1. Åh vad gott.älskar hallon och lakrits,och att ha dem i samma glass måste vara ljuvligt.

    SvaraRadera
  2. Så duktiga de är som hittar på egna glassrecept :) Jag är oftast skeptisk till lakrits men just de där hallon/lakritsgodisarna tycker jag är goda.
    Jag måste kika in igen och kolla vilken glass det var som vann :D

    SvaraRadera