tisdag 2 augusti 2011

Lime och blåbärs whoopie

Första gången som jag bakade whoopies som är en ny trend från USA.

100 g smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
2 lime
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2½ tsk vaniljsocker
½ dl mjölk

Fyllning:
100 g vit choklad
300 g philadelphiaost
125 g blåbär

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ägget.
Riv skalet av 2 lime och rör ner det i smeten.
Rör ner mjöl, bakpulver, vaniljsocker och till sist mjölken.
Lägg bakplåtspapper på tre plåtar.
Lägg 10 klickar på varje plåt. Klickarna ska vara lite större än en femkrona.
Grädda kakorna i ca 8-10 min på 175 grader. Kakorna ska inte få någon färg.
Under tiden kakorna svalnar gör du fyllningen.
Smält chokladen. Mixa blåbären till en puré. Rör ihop philadelphiaosten med chokladen.
Blanda sedan ner blåbären.
Bred fyllningen på hälften av kakorna och lägg samman dom med kakorna utan fyllning.

Man kan även rulla kanterna i lite strössel.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar whoopie pies med marshmallow fluff.Ny trend är de inte,gjorde dessa förra året då jag fick höra talas om dem.Men blåbär och lime låter riktigt gott tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar whoopies starkt, de blir ju så fina (och goda). Himla fint med den blå fyllningen, ska jag komma ihåg till nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Åh vad goda de ser ut! Måste testas!!

    SvaraRadera