tisdag 7 juni 2011

Vit choklad cupcakes med jordgubbar och lemon curd

Idag är det min födelsedag! Så i helgen blir det kalas med familjen :)
Här kommer receptet på cupcakesen som jag bakade igår på självaste nationaldagen.

Muffins:

150 g margarin
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver 
1,5 dl socker
2 st ägg
1/2 dl lemon curd
100 g vit choklad
½ liter färska jordgubbar

Smält smör och låt svalna.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en bunke.
Tillsätt margarin, socker, ägg och lemon curd. Blanda ihop till en jämn smet.
Grovhacka den vita chokladen och dela jordgubbarna och blanda ner i smeten.
Dela upp smeten i 12 muffinsformar på en muffinsplåt.
Grädda i ca 15 min på 200 grader.

Vit choklad frosting:

200 g vit choklad
200 g philadelphiaost

Smält chokladen i vattenbad eller i en chokladsmältare.
Låt chokladen svalna något.
Rör ihop chokladen med philadelphiaosten.

Jag brukar göra dubbelt så mycket frosting för jag gillar när det är mycket på varje :)

3 kommentarer: